ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ κ. ΓΙΑΝΝΗ ΓΛΥΚΑ για το βιβλίο του "ΣΚΟΝΗ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ'' από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΝΟΗ

 Καλημέρα σας, σήμερα στο BEAUTY DAYS WITH A BOOK φιλοξενούμε τον

συγγραφέα κ. ΓΙΑΝΝΗ ΓΛΥΚΑ για το βιβλίο του «ΣΚΟΝΗ ΣΤΟΝ ΧΡΟΝΟ»

από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΝΟΗ




Κε ΓΛΥΚΑ, ευχαριστούμε που δεχτήκατε να μιλήσουμε και να

γνωρίσουμε εσάς και το βιβλίο σας. Πείτε μας, είχατε ονειρευτεί από

μικρός να γίνεται συγγραφέας; Πότε και πώς ξεκινήσατε τη συγγραφή.


Εγώ σας ευχαριστώ!

Το ταξίδι μου στον κόσμο της λογοτεχνίας ξεκίνησε από πολύ νωρίς. Από την

παιδική μου ηλικία, με την αγάπη για τα βιβλία την οποία μού εμφύσησε ο

παππούς μου και η μητέρα μου. Πέραν όμως από την αγάπη αυτή, η γραφή, η

μυθοπλασία από την πλευρά του συγγραφέα, ήταν κάτι που το είχα μέσα μου,

ως ανάγκη και όνειρο, εδώ και αρκετά χρόνια αλλά για κάποιο λόγο δεν

ένιωθα ποτέ έτοιμος να αφεθώ σε όλο αυτό. Ήμουν ακόμα φοιτητής στην

Ιατρική όταν συνειδητοποίησα ότι κάποια στιγμή στη ζωή μου θέλω να γράψω

ιστορικό μυθιστόρημα. Υπήρχε μια εσωτερική ανάγκη για έκφραση και

δημιουργία η οποία για πολλά χρόνια εκδηλώνονταν με μικρά δοκίμια και

σπαράγματα ιστοριών.

Κάποια στιγμή ωστόσο, αυτή η ανάγκη ήταν πλέον επιτακτική και δεν έπαιρνε

άλλες αναβολές. Για να καταλάβετε, πριν καλά καλά ξεκινήσω να γράφω το

βιβλίο μου, η «Σκόνη στον Χρόνο» είχε ήδη αρχίσει να παίρνει μορφή μέσα

στην σκέψη μου.


Συστήστε μας με λίγα λόγια το βιβλίο σας «ΣΚΟΝΗ ΣΤΟΝ ΧΡΟΝΟ».

Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης της ιστορίας σας; Πρόκειται για αληθινή

ιστορία ή είναι μυθοπλασία;


Πρόκειται για ένα ιστορικό μυθιστόρημα αισθηματικού χαρακτήρα, μια ερωτική

ιστορία εποχής… Αφορά την περίοδο 1916 με 1922. Μια ιδιαίτερα ταραγμένη

περίοδο, στην οποία συνέβαιναν πολλά πράγματα ταυτόχρονα για τον

Ελληνισμό, εντός και εκτός της χώρας μας. Οι ζωές των τριών

πρωταγωνιστών της ιστορίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την Οδησσό, τη

Θεσσαλονίκη, τη Χίο και τη Σμύρνη.

Το πρώτο μέρος του μυθιστορήματος κινείται ανάμεσα στην Οδησσό, η

εύρωστη ελληνική παροικία της οποίας πλήττεται από την Οκτωβριανή

Επανάσταση του 1917, και τη Θεσσαλονίκη, με το κίνημα Εθνικής Αμύνης, τον

Εθνικό Διχασμό και τη συμμετοχή της Ελλάδας στον Πρώτο Παγκόσμιο

Πόλεμο στο πλευρό της Αντάντ. 

Στο δεύτερο μέρος της ιστορίας οι ήρωες κινούνται στη Χίο. Εκεί γίνεται μια

ανασύνταξη δυνάμεων και χαρακτήρων. Τέλος, στο τρίτο μέρος της ιστορίας,

μεταφερόμαστε στη Μικρασία και στη Σμύρνη, σε μια περίοδο αναταραχών, με

τον πόλεμο να κοντοζυγώνει και να επηρεάζει με τρόπο αμείλικτο τις ζωές των

πρωταγωνιστών.

Το έναυσμα για να γράψω γι’ αυτή την περίοδο, και ειδικά για το κομμάτι της

Οδησσού και της Μικρασίας, είχε να κάνει με τις διηγήσεις της οικογένειάς μου.

Πρόκειται για μυθοπλασία, ωστόσο σε πολλά σημεία έχω μπλέξει αλήθειες με

τον μύθο. Κι εκεί έγκειται η μαγεία της μυθοπλασίας. Ήθελα να συγκεράσω

εικόνες από τις αληθινές ιστορίες της οικογενείας μου, αληθινές σκηνές από

όσα έζησαν οι πρόγονοι μου, με τον μύθο που έφτιαξα μέσα στο μυαλό μου.

Και νομίζω πως το κατάφερα. Αυτό είναι κάτι που συγκίνησε πολύ όσους

ήξεραν να αναγνωρίσουν την αλήθεια μέσα στο μύθο. Και εννοείται ότι το νησί

μου, η Χίος, θα πρωταγωνιστούσε στην ιστορία μου!


Ποια θεωρείται ότι είναι τα δυνατά στοιχεία του βιβλίου σας;

Θεωρώ ότι η «κινηματογραφική» γραφή δίνει στο βιβλίο μια επιπλέον

δυναμική. Είναι κάτι που εισπράττω από τους αναγνώστες από τότε που

κυκλοφόρησε η «Σκόνη», που παρεμπιπτόντως είναι ήδη στην 2 η ανατύπωση

της!


Επίσης αυτό το ταξίδι σε διαφορετικά μέρη πιστεύω ότι αρέσει πολύ στο

αναγνωστικό κοινό. Ακόμα και στη Μικρασία, η ιστορία δεν κινείται μόνο στην

κοσμοπολίτικη Σμύρνη αλλά την πηγαίνω και στο μέτωπο, στις μάχες στα

βάθη της Ανατολίας, αλλά και στα μικρασιατικά παράλια. Είναι πολλοί οι

Έλληνες που συνδέονται και συγκινούνται με αυτό το κομμάτι της ιστορίας μας.

Τη Μικρασία… Ωστόσο, έχω γνωρίσει και ανθρώπους που είχαν προγόνους

στην Οδησσό, στο μαργαριτάρι της Μαύρης Θάλασσας, και που αγόρασαν το

βιβλίο γιατί ένιωσαν μια σύνδεση με αυτό το μέρος της ιστορίας.


 Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να αποκομίσει ο αναγνώστης σας;

Ωραία ερώτηση! Νομίζω πως το μήνυμα που θέλω να περάσω είναι διπλό, το

ένα μέρος του αφορά το ζήτημα της εθνικής διχόνοιας που ανέκαθεν υπήρξε

τροχοπέδη για τη χώρα μας. Είναι κάτι που αφήνω να αναδειχθεί συχνά μέσα

στην πλοκή της ιστορίας. Το άλλο μήνυμα που ελπίζω ότι περνάω μέσα από

το βιβλίο είναι ότι η ζωή μας, όπως άλλωστε και η ιστορία, κάνει κύκλους και

είναι όμορφο να γνωρίζουμε το παρελθόν μας αν θέλουμε να χτίσουμε ένα

καλύτερο μέλλον για εμάς και τους γύρω μας. Στην ιστορία αυτή υπάρχει

πολύς έρωτας και πολύς πόλεμος και όπως είπε ο Μπρεχτ:

“Ο πόλεμος είναι όπως η αγάπη: πάντα βρίσκει έναν τρόπο”.


Πώς αποφασίσατε τον τίτλο του βιβλίου, υπήρξε κάποιος άλλος που

απορρίφθηκε;


Ο τίτλος ήταν αυτός εξαρχής. Ήρθε πολύ γρήγορα στο μυαλό μου. Σχεδόν

μαζί με την αρχή της ιστορίας. Έχει διττή σημασία ο τίτλος του βιβλίου για

μένα. Από τη μία, αν θέλουμε να γυρίσουμε πίσω στο παρελθόν μας, να το

μελετήσουμε και να αποκομίσουμε πράγματα από αυτό, οφείλουμε πάντα να

ανακινήσουμε λίγη σκόνη, προκειμένου να μας αποκαλυφθεί ό,τι είναι

κρυμμένο από κάτω. Και από την άλλη υπάρχει και το υπαρξιακό κομμάτι,

είμαστε όλοι μας αστερόσκονη. Σκόνη στον χρόνο, σκόνη και αέναη αγάπη.

Θέλω να ελπίζω ότι η αγάπη ως ενέργεια δεν χάνεται ποτέ.


 Μιλήστε μας για τους ανθρώπους που είναι κοντά σας και στηρίζουν

στο έργο σας. 


Πρόκειται για κάποια πολύ στενά μέλη της οικογένειάς μου, που έχουν τη θέση

τους και μέσα στην ιστορία και όποιος με ξέρει καλά μπορεί εύκολα να τους

αναγνωρίσει και να κάνει τη σύνδεση. Επίσης πολύ σημαντικό ρόλο στην ζωή

μου και προφανώς και στη συγγραφή έχουν οι φίλοι μου. Οι πρώτοι μου

αναγνώστες ήταν κάποια μέλη της οικογένειάς μου και οι κοντινοί μου φίλοι.

Τους ευχαριστώ πολύ όλους και τους αφιερώνω το βιβλίο μου.


Πείτε μας πώς προέκυψε η συνεργασία σας με τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΝΟΗ;


Η Πνοή με αγκάλιασε συγγραφικά από την πρώτη στιγμή! Εγώ τους έστειλα το

βιβλίο χωρίς να υπάρχει καμία προηγούμενη σύνδεση ή επαφή μαζί τους. Δεν

θα ξεχάσω ποτέ τη στιγμή που χτύπησε το τηλέφωνο και μίλησα με τον

Δημήτρη τον Καραναστάση. Φάνηκε πόσο είχε πιστέψει, πόσο είχε αγαπήσει

αυτή την ιστορία. Μου μίλησε όπως δεν μου είχε ξαναμιλήσει άλλος εκδότης

για το βιβλίο. Η Πνοή το πίστεψε αυτό το βιβλίο, το στήριξε και το αγκάλιασε.

Και έτσι ξεκίνησε αυτό το ταξίδι για μένα. Και κάπου εδώ θα ήθελα να

ευχαριστήσω πολύ την Κάκια Ξύδη, που είναι πάντα δίπλα μας, σε όλους τους

συγγραφείς της Πνοής, να μας στηρίζει με σθένος.


 Πώς αισθάνεστε τώρα που εκδόθηκε το πρώτο βιβλίο σας και τι θα

συμβουλεύατε ένα νέο συγγραφέα που «σκέφτεται» να εκδώσει ένα

βιβλίο και να συστηθεί στο αναγνωστικό κοινό;


Είναι μεγάλη η χαρά και η συγκίνηση για μένα. Δεν θα ξεχάσω ποτέ την στιγμή

που κράτησα τυπωμένο το βιβλίο μου στα χέρια μου.

Είναι πολύ μεγάλη η κουβέντα σχετικά με το πώς θα φτάσει κανείς να

«εκδώσει» ένα βιβλίο. Είναι δύσκολες οι εποχές που ζούμε για το βιβλίο.

Υπάρχει μια «εκδοτική δυστοπία» θεωρώ εκεί έξω. Δεν μπορώ να

συμβουλέψω κάποιον κάτι γιατί ο καθένας από εμάς είναι διαφορετικός και

θέλει διαφορετικά πράγματα.

Μπορώ μόνο να παραθέσω την προσωπική μου γνώμη και άποψη. Εγώ

περίμενα να έρθει μια κανονική εκδοτική πρόταση για την «Σκόνη στον

Χρόνο», δεν βιάστηκα να προχωρήσω με κάποια πρόταση συνέκδοσης ή

αυτοέκδοσης. Δεν κατακρίνω αυτούς που το κάνουν σε καμία περίπτωση.

Απλά εγώ δεν ήθελα να γίνει έτσι η έκδοση του βιβλίου μου. Όταν λοιπόν ήρθε

αυτή η εκδοτική πρόταση και ακολουθώντας πάντα και το ένστικτό μου, που

μου έδωσε το πράσινο φως από το πρώτο εκείνο τηλεφώνημα από τον εκδότη

μου, είπα το «ναι», και το ταξίδι ξεκίνησε!


Μιλήστε μας για τα επόμενα συγγραφικά σας σχέδια. Τι να

περιμένουμε από εσάς και πόσο σύντομα;


Γράφω ήδη, εδώ και έναν χρόνο, το δεύτερο βιβλίο μου. Θα χρειαστούν

θεωρώ τουλάχιστον άλλα δύο χρόνια για να είμαστε έτοιμοι. Έχω ελάχιστο

χρόνο καθότι είμαι χειρουργός Ουρολόγος. Η ιατρική απαιτεί καθημερινά πολύ

χρόνο και πολλή ενέργεια και συχνά δεν μένει κάτι για την συγγραφή. Παρόλα

αυτά θεωρώ ότι όταν θέλεις κάτι πολύ πάντα βρίσκεις χρόνο για αυτό. 

Το δεύτερο μου βιβλίο κινείται πάλι εντός του πλαισίου του «ιστορικού

μυθιστορήματος» ωστόσο είναι αρκετά διαφορετικό από το πρώτο. Είναι πιο

χθόνιο καθώς εμπεριέχει στοιχεία του μεταφυσικού. Πρόκειται για πέντε

αυτοτελείς ιστορίες που συνδέονται μεταξύ τους μέσω ενός καταραμένου

αντικειμένου. Είναι ένα ταξίδι στον χρόνο, πέντε ιστορίες στην Αθήνα, από την

αρχαιότητα μέχρι και την πιο πρόσφατη ιστορία της πόλης, πέντε ιστορίες που

τις ενώνει μια κατάρα και μια κοινή καταβολή για τις γυναίκες που

πρωταγωνιστούν. Δεν θέλω να πω περισσότερα. Είπα ήδη πολλά νομίζω.

Είμαι ακόμα μυστικοπαθής με το δεύτερο βιβλίο μου.


 Ποια θεωρείτε ως την πιο σημαντική, ίσως και ανεξάντλητη, «πηγή

ιδεών» για έναν συγγραφέα;


Προσωπικά η γραφή με κάνει χαρούμενο. Με γεμίζει. Με κάνει να νιώθω

πράγματα. Μου δίνει μια αίσθηση νοήματος. Όλα αυτά νομίζω ότι είναι πολύ

σημαντικά στην ζωή.

Είναι αυτή η χαρά της δημιουργίας, την οποία προανέφερα. Η μυθοπλασία

είναι η αποσυμπίεσή μου, η διέξοδός μου. Είναι το καλύτερο «φάρμακο» για

την συχνά σκληρή και απαιτητική καθημερινή εξάσκηση του ιατρικού

επαγγέλματος και μπορώ να πω ότι αυτή η αποσυμπίεση που βρήκα στη

μυθοπλασία με βοηθά πολύ και στην καθημερινότητά μου ως γιατρός.


Τελειώνοντας με τις ερωτήσεις θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για ακόμη

μια φορά και θα ήθελα να μας πείτε πού και πώς μπορούμε να βρούμε

εσάς και το βιβλίο σας.


Κι εγώ σας ευχαριστώ πολύ για αυτή την όμορφη πρωτοβουλία! Το βιβλίο

κυκλοφορεί από τον Μάρτιο από τις εκδόσεις Πνοή, μπορείτε να το βρείτε

ηλεκτρονικά από το site του εκδοτικού μας οίκου:

https://www.ekdoseispnoi.gr/.

Επίσης το βιβλίο είναι διαθέσιμο σε όλα τα μεγάλα βιβλιοπωλεία, και σε όλα τα

site παραγγελίας βιβλίων. Αλλά ακόμα και από ένα μικρό, συνοικιακό

βιβλιοπωλείο είναι πολύ απλό να το παραγγείλει κανείς και μέσα σε λίγες

μέρες να το έχει στα χέρια του.

Εμένα μπορείτε να με βρείτε στις εκθέσεις βιβλίου που γίνονται στην Αθήνα,

στις βραδιές υπογραφών. Η Πνοή είναι πολύ ενεργή και σε αυτό το κομμάτι!

Επίσης θα χαρώ πολύ να έχω την ανατροφοδότηση των αναγνωστών της

«Σκόνης» στο giannis.glykas@gmail.com.

FB: https://www.facebook.com/giannis.glykas

Instagram: https://www.instagram.com/giannis.glykas/?locale=nl&hl=af

Καλή ανάγνωση και καλό καλοκαίρι σε όλους!

 



Σκόνη στον χρόνο
Ημερομηνία κυκλοφορίας: 3/2024
Συγγραφέας: Γιάννης Γλύκας

 https://www.facebook.com/giannis.glykas
Εκδόσεις Πνοή


Η Αριάδνη, κόρη αριστοκρατικής οικογένειας της Ελληνικής Παροικίας της Οδησσού, ενηλικιώνεται απότομα μέσα στη δίνη του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου και της Οκτωβριανής Επανάστασης. Η οικογένειά της καταστρέφεται οικονομικά και καταλήγει στη Χίο, όπου κάνει μια νέα αρχή.

Την ίδια στιγμή ο Δημήτρης, με καταγωγή από τη Χίο, πολεμάει για την Ελλάδα που σπαράσσεται από το μένος του Μεγάλου Πολέμου και του Εθνικού Διχασμού. Γνωρίζει την αγάπη στο όμορφο πρόσωπο της Αμαλίας, μιας Αγγλίδας νοσοκόμας του Βρετανικού Ερυθρού Σταυρού που τον ερωτεύεται παράφορα. Οι δύο νέοι βρίσκουν τον έρωτα ενάντια στη σκληρή πραγματικότητα.

Από την Οδησσό και τη Θεσσαλονίκη μέχρι τη Χίο και τη Σμύρνη, οι ζωές των δύο γυναικών θα διαγράψουν την τροχιά τους γύρω από τον Δημήτρη, επικίνδυνα κοντά η μία στην άλλη, επικίνδυνα κοντά στη ζώνη του πυρός.

Ένα μυθιστόρημα που ταξιδεύει τον αναγνώστη στην ταραγμένη χαραυγή του εικοστού αιώνα, τότε που οι άνθρωποι και οι ιδέες έλαμψαν για λίγο, πριν γίνουν σκόνη στον χρόνο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

θα χαρώ να διαβάσω τα σχόλιά σας!

Adbox

@templatesyard