ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΙΩΑΝΝΑ ΚΟΥΤΡΟΛΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ "ΠΑΝΔΩΡΑ " ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΧΑΛΗ ΣΙΔΕΡΗ


Καλημέρα σας, σήμερα στο BEAUTY DAYS WITH A BOOK φιλοξενούμε τη συγγραφέα κ. ΙΩΑΝΝΑ ΚΟΥΤΡΟΛΟΥ του βιβλίου «ΠΑΝΔΩΡΑ», από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΧΑΛΗ ΣΙΔΕΡΗ





1)Συστήστε μας με λίγα λόγια το βιβλίο σας «ΠΑΝΔΩΡΑ». Πότε ξεκινήσατε να το γράφετε; Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης του βιβλίου σας και πόσο καιρό σας πήρε για να το τελειώσετε;Τι ιδιαίτερο θα διαβάσουμε σ αυτό το βιβλίο? Αν ήσασταν ένας απλός αναγνώστης του, ποια θα θεωρούσατε ότι είναι τα δυνατά του στοιχεία?


Το βιβλίο “Πανδώρα” είναι ένα κοινωνικό διήγημα. Η “Πανδώρα”, η πρώτη γυναίκα του

κόσμου, υπαίτια όλων των παθών εξαιτίας της περιέργειας της, απελευθέρωσε στην ανθρωπότητα όλα τα δεινά που ήταν φυλακισμένα σε ένα πιθάρι – κουτί.
Ο παραλληλισμός του αρχαιοελληνικού μύθου με την ιστορία του βιβλίου έγκειται σε ένα
μυστηριώδες δώρο – κουτί που θα παραδοθεί σε ένα μαθητή Γυμνασίου, τη μέρα των δέκατων πέμπτων γενεθλίων του. Το δώρο “φέρει” τη ρητή εντολή να μην ανοιχθεί πριν από κάποιο καθορισμένο χρόνο. Ο μαθητής κάνει μια παράδοξη ευχή και συνάμα παρακούει την εντολή. Οι συνέπειες της παρακοής θα τον μεταφέρουν σ΄ένα μεταφυσικό περιβάλλον με μεταβαλλόμενες διαστάσεις και θα έρθει για πρώτη φορά αντιμέτωπος με την κατάφωρη παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, την παιδική εργασία, την εμπορία ανθρώπων, την παιδική κακοποίηση.
Παράλληλα, θα κολυμπήσει στα ίδια νερά που ναυάγησαν οι ελπίδες των προσφυγόπουλων.
Τα νοήματα του βιβλίου είναι πολλά και πολύπλευρα. Μάλιστα, ξεδιπλώνονται με τέτοιο τρόπο ώστε ο αναγνώστης δέχεται μια πληθώρα συναισθημάτων, εικόνων, παραστάσεων, περιγραφών μέσα σε εναλλασσόμενα περιβάλλοντα – σκηνικά (από τη μαγευτική Σίφνο μέχρι την Αϊτή).
Διαβάζοντας την “Πανδώρα” θα αισθανθεί κανείς ότι είναι μέρος μια ταινίας που εξελίσσεται μέσω σουρεαλιστικών εικόνων, που παραπέμπουν όμως σε πραγματικά γεγονότα.
Το βιβλίο το έγραψα σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Ήταν μια έντονη ανησυχία. Ένα αποτέλεσμα συναισθημάτων, σκέψεων που ήθελα να μοιραστώ. Μάλιστα, έγινε αρκετά αυθόρμητα χωρίς καν να αναλογιστώ εις βάθος κάποια σημεία του κειμένου που ενδεχομένως θα έπρεπε να δένουν πιο περίτεχνα το σύνολο της ιστορίας. Όμως θαρρώ ότι το περιεχόμενο και η συνολική εικόνα του κειμένου θα ικανοποιήσει τους αναγνώστες. Σίγουρα εύχομαι και θέλω οι μελλοντικές μου σκέψεις, ιδέες να καταγράφονται σε ένα διαφορετικό λογοτεχνικό υπόβαθρο. Αυτό φυσικά απαιτεί χρόνο, ωριμότητα, αφοσίωση και πολλά άλλα στοιχεία.

2)Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να αποκομίσει ο αναγνώστης σας.

-Τα πολυσχιδή νοήματα του βιβλίου θα ξεπροβάλλονται μέσα από διάφορες σκηνές. Σε κάθε νέο σκηνικό ο αναγνώστης θα έρχεται σε επαφή με επίκαιρα κοινωνικά θέματα που απασχολούν την ανθρωπότητα όπως το trafficing, το restavec, το προσφυγικό. Στη σύντομη ανασκόπηση της παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων θα ζητηθεί στον ήρωα - αναγνώστη να πάρει θέση στην ιστορία και να αλλάξει τα “κακώς κείμενα”.
Παράλληλα, θα έχει την ευκαιρία να γευτεί μέσα από μια λογοτεχνική πινελιά, με τη χρήση
λυρικών εικόνων, περιγραφών & λαογραφικών στοιχείων την ομορφιά της μαγευτικής Σίφνου ως βασική τοποθεσία του ήρωα. Σαν να βλέπει κινηματογραφικά στιγμιότυπα από τη ζωή του ήρωα και των υπόλοιπων πρωταγωνιστών, θα κολυμπήσει στα κυκλαδίτικα νερά και θα σεργιανίσει με ένα ποδήλατο στο Κάστρο, στη Χώρα, Απολλωνία, στις Καμάρες.
Καταλυτικός είναι ο ρόλος του Λάμπρου, του παππού στην διαδραμάτιση των γεγονότων, αλλά και στη διαμόρφωση συνειδήσεων, κανόνων & διδαγμάτων.


3)Πως αποφασίσατε τον τίτλο του βιβλίου, υπήρξε κάποιος άλλος που απορρίφθηκε ?

-Ο αρχικός τίτλος του βιβλίου ήταν “Το Δώρο”.
Δεν χρησιμοποιήθηκε καθώς πληροφορήθηκα ότι υπήρχε ήδη ως τίτλος σε κάποιο άλλο βιβλίο. Έτσι, προχώρησα στην επιλογή του τίτλου “Πανδώρα” που τελικά ήταν ο πιο κατάλληλος τίτλος της ιστορίας.


4)Ποια σειρά ή φράση θα θέλατε να υπογραμμίσει κάποιος που διάβασε το βιβλίο σας και γιατί?

-Υπάρχουν φράσεις, λόγια, σκέψεις μέσα στο κείμενο που ο αναγνώστης θα ταυτιστεί & θα τον αγγίξουν. Όμως προτιμώ να εστιάσω σε μια παράγραφο που τη βρίσκω χαριτωμένη: “ ... Οι μεγαλύτεροι Γιωργή μου ξέχασαν να είναι παιδιά... σκότωσαν την αθωότητα τους, τον αυθορμητισμό τους... Αλλοιώθηκαν. Δεν αντιδρούν σε τίποτα. Ζουν σε μια συνεχόμενη υποταγή, μια παραίτηση στα δεδομένα. Απελπίστηκαν; Φοβήθηκαν; Εθελοτυφλούν; Αδιαφορούν; Ναυαγούν... Και ξέρεις, δεν υπάρχει πιο ύπουλος θάνατος από το να ναυαγείς στη μονοτονία σου.”

5)Ποια θεωρείτε ως την πιο σημαντική, ίσως και ανεξάντλητη, «πηγή ιδεών» για έναν συγγραφέα;
-Να είναι παρών στη ζωή! Να ζει και να διαβάζει! Να ταξιδεύει! Να συναναστρέφεται με
ανθρώπους με διαφορετική κουλτούρα, διαφορετική γλώσσα, διαφορετικά πιστεύω, από διάφορα επαγγέλματα, από όλες τις κοινωνικές τάξεις... να αδράζει κάθε ευκαιρία για γνώση, εμπειρία, στιγμές. Να ζει μέσα στην καρδιά των γεγονότων, να έχει γνώση και εμπειρία της πραγματικότητας & να επιτρέπει στην ψυχή του να εξομολογείται ό,τι κατέγραψε, ό,τι συνέλαβε το είναι του. Η αστείρευτη “πηγή ιδεών” είναι η ίδια η ζωή.
“Πηγή ιδεών” είναι και η επαφή με το Θείο! Με τη χάρη Του, οι λέξεις πλημμυρίζουν φως και ευλογία.

6)Πως προέκυψε η συνεργασία για την έκδοση του πρώτου βιβλίου σας με τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΧ.ΣΙΔΕΡΗ?

-Η συνεργασία με τις εκδόσεις Μιχάλη Σιδέρη ξεκίνησε το 2015. Νωρίτερα βρισκόμουν σε έναν άλλο εκδοτικό οίκο. Όταν έγραψα τον “Ωκεανούλη” αναζήτησα τον εκδοτικό που θα έχει μια δυνατή παρουσία στο χώρο της παιδικής λογοτεχνίας. Οι εκδόσεις ΜΙΧΑΛΗ ΣΙΔΕΡΗ μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα κυκλοφόρησαν το παιδικό βιβλίο μου σε όλη την Ελλάδα. Συντέλεσαν στο να πραγματοποιηθούν αρκετές παρουσιάσεις σε πολλές πόλεις, περιοχές και βιβλιοπωλεία. Να παρουσιαστεί στα μέσα (ραδιόφωνο, κανάλια, εφημερίδες) και να πραγματοποιηθούν παρουσιάσεις σε σχολεία, φεστιβάλ... κ.α.
Πέρα από την άψογη επαγγελματική συνεργασία που έχουμε όλα αυτά τα χρόνια, νιώθω τους ανθρώπους των εκδόσεων οικογένεια μου. Και αυτό συμβαίνει γιατί είναι άνθρωποι με ευαισθησίες, με υψηλή αισθητική και επαγγελματισμό. Και ξέρετε, για εμένα αυτό παίζει
καθοριστικό ρόλο στην επιλογή συνεργασιών.

7)Αν έπρεπε να επιλέξετε ανάμεσα στο έντυπο ή στο ηλεκτρονικό βιβλίο, εσείς ποιο θα επιλέγατε;

-Επιλέγω και τα δύο.
Περάσαμε σε μια νέα εποχή, μια νέα τάξη πραγμάτων, εξαιτίας της απρόβλεπτης πανδημίας, χωρίς να έχουμε την πολυτέλεια να τη διαπραγματευτούμε ή να οριοθετήσουμε νέες βάσεις. Αυτό σημαίνει ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα έπρεπε να αδράξουμε κάθε τρόπο, κάθε μέσο για να συνεχίσουμε, όπως τη χρήση της τηλεργασίας, εικονικών συνεδρίων, τηλεκπαίδευση κ.ο.κ. Έτσι και το ηλεκτρονικό βιβλίο, τους μήνες που ήμασταν μέσα στα σπίτια μας, μας κράτησε συντροφιά.
Πολλοί συγγραφείς που συνήθιζαν να κυκλοφορούν διαδικτυακά τις ιστορίες τους (διηγήματα, πεζογραφήματα, μυθιστορήματα, ποιήματα),την COVID-19 εποχή χάρισαν σε χιλιάδες αναγνώστες τη δυνατότητα να ψυχαγωγηθούν, χωρίς να πρέπει να μετακινηθούν (να πάνε σε κάποιο βιβλιοπωλείο). Δεν ήταν λίγα και τα επιστημονικά συγγράμματα σε ηλεκτρονική μορφή, που συνέβαλαν στην παροχή υλικού (διδακτικής ύλης) που μπορούσαν να “κατεβάσουν” άμεσα οι φοιτητές από τη πλατφόρμα του πανεπιστημίου. Παρατηρούμε λοιπόν, ότι σήμερα χρειαζόμαστε επιλογές, νέους τρόπους που θα συμβαδίζουν με την εποχή, Ωστόσο, η εξέλιξη από τη μια μορφή σε μια άλλη, δεν αναιρεί, δεν αποτρέπει, δεν αντικαθιστά το παραδοσιακό – το παλιό. Το έντυπο βιβλίο θα είναι εδώ ως η επαρχή της πολιτιστικής πορείας της ανθρωπότητας. Γι΄αυτό και δεν δύναται να εκλείψει. Θα είναι εδώ και με τη δική μας σύμπραξη θα συμβάλλουμε καθημερινά στη διατήρηση της φλόγας του πολιτισμού μας.


8) Γιατί νομίζετε ότι πρέπει να διαβάζουμε βιβλία?
-Γιατί πρέπει να διαβάζουμε βιβλία; Είναι σαν να διερωτάται κανείς γιατί πρέπει να αναπνέουμε; Τόσο αναγκαίο είναι να διαβάζουμε βιβλία, όσο ζωτικής σημασίας είναι η αναπνοή μας. Είναι η αναπνοή. Τροφή. Φως. Νερό. Συνείδηση. Δύναμη. Γνώση. Παρηγοριά. Γιατρειά. Συντροφιά. Φίλοι. Έρωτας. Πάθος. Αγάπη.
Είναι Παράθυρα. Είναι Πύλες. Είναι Ταξίδια. Ελπίδες. Όνειρα. Μαγεία.
Και τι δεν βρίσκεις στα βιβλία. Ό,τι φαντάζεσαι & ό,τι δεν μπορεί να φτάσει ο νους σου κρύβεται μέσα στα βιβλία.
Είναι Δώρο. Είναι το μαγικό χαλί που χρησιμοποιούμε κάθε φορά που θέλουμε να αποδράσουμε.
Είναι τα κλειδιά που ξεκλειδώνουν τις αλυσίδες του νου μας.
Τα φτερά που μας απελευθερώνουν από κάθε δεσμό δουλείας.
Είναι η μοναδική μας ελπίδα να αγγίξουμε το Θείο!

9)Μιλήστε μας για τα μελλοντικά σας σχέδια, τι καινούργιο ετοιμάζετε;-Υπάρχουν μελλοντικά σχέδια για κάτι νέο, αλλά όλα με τον καιρό τους. Ξέρετε, πολλές φορές καραδοκεί ο εξής κίνδυνος. Μπορεί να έχουμε μια ικανότητα, μια δυνατότητα σε ένα αντικείμενο και εμείς να νομίζουμε ότι τα κείμενά μας είναι τίποτα τρανά και σπουδαία και ότι οι αναγνώστες περιμένουν ανελλιπώς να μας διαβάσουν. Έτσι, εστιάζουμε στην παραγωγή παρά στην ποιότητα (του περιεχομένου).
Γι αυτό χρειάζεται ο απαραίτητος χρόνος ώστε να εξετάσω αυτή τη σκέψη - την ιδέα. Πρωτίστως όμως χρόνος για να ωριμάσει...





Πανδώρα
Ιωάννα Κουτρολού
Εκδόσεις Μιχάλη Σιδέρη - Ekdoseis Michali Sideri


ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Ένα μυστηριώδες δώρο θα παραδοθεί σε έναν μαθητή Γυμνασίου, τη μέρα των δέκατων πέμπτων γενεθλίων του. Μέσα σ΄ ένα μεταφυσικό περιβάλλον θα ταξιδέψει σε διαφορετικούς κόσμους και για πρώτη φορά θα έρθει αντιμέτωπος με τη σκληρή πραγματικότητα των κοινωνικών συνόλων. Παρασυρόμενος από το ποτάμι της λήθης, θα κολυμπήσει στα νερά που ναυάγησαν οι σχεδίες των ευρωπαϊκών κρατών. Και θα ανασυρθεί από τα δίχτυα μιας παγκόσμιας μεταφοράς, αντικρίζοντας τις άθλιες καταστάσεις που βιώνουν παιδικές ψυχές ανά τον κόσμο. Στη διάθεσή του έχει δεκαπέντε λεπτά για να εξερευνήσει τα κρυπτικά μονοπάτια του δώρου…

Ρέσταβεκ:
Το restavek (ρέσταβεκ) είναι ένα σύγχρονο είδος δουλείας, στο οποίο κανένα από τα θεμελιώδη δικαιώματα της Διεθνούς Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών δεν
εφαρμόζεται στον τρόπο ζωής ενός παιδιού. Προέρχεται από τη φράση στα γαλλικά «reste avec» που σημαίνει «μένω μαζί». Ένα restavek είναι ένα παιδί που δόθηκε σε μια
οικογένεια αναδοχής, με την ελπίδα μιας καλύτερης ζωής –παροχή εκπαίδευσης, διατροφής και στέγασης– με αντάλλαγμα να κάνει τις δουλειές του σπιτιού. Ωστόσο, δεν τηρού-
νται τα βασικά δικαιώματα του παιδιού…

Trafficking:
Είναι η παράνομη διακίνηση και εμπορία ανθρώπων, εντός ή εκτός εθνικών συνόρων, από άτομα που έχουν την πρόθεση να ωθήσουν σε αναγκαστική εκμετάλλευση –εμπορική ή άλλη– άλλους ανθρώπους. Πρόκειται για μια σύγχρονη μορφή δουλείας που καταπατούνται τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Πρόσφυγας:
«Πρόσφυγες είναι τα άτομα που βρίσκονται εκτός της χώρας καταγωγής τους, εξαιτίας του φόβου διώξεων, διαμαχών, γενικευμένης βίας, ή άλλων καταστάσεων
που έχουν διαταράξει σοβαρά την έννομη τάξη και, ως αποτέλεσμα, δικαιούνται διεθνούς προστασίας. Ο ορισμός του πρόσφυγα δίνεται στη Σύμβαση του 1951 και στα περιφερειακά μέσα για τους πρόσφυγες, καθώς και στο καταστατικό της Ύπατης Αρμοστείας των Ηνωμένων Εθνών για τους Πρόσφυγες». Ύπατη Αρμοστεία των Ηνωμένων Εθνών για τους Πρόσφυγες




Το βιβλίο μπορείτε να το βρείτε εδώ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

θα χαρώ να διαβάσω τα σχόλιά σας!

Adbox

@templatesyard