ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤO ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ κ. ΜΑΡΚΟ ΔΕΝΔΡΙΝΟ για το βιβλίο του «ΦΙΑΝΚΕΤΟ» από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΥΡΤΑΡΙ



Καλημέρα σας, σήμερα στο BEAUTY DAYS WITH A BOOK φιλοξενούμε το συγγραφέα κ. ΜΑΡΚΟ ΔΕΝΔΡΙΝΟ και το βιβλίο του "ΦΙΑΝΚΕΤΟ" που εκδόθηκε από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΥΡΤΑΡΙ.





1. Κε ΔΕΝΔΡΙΝΕ, ευχαριστούμε που δεχτήκατε να μιλήσουμε, για να γνωρίσουμε το
βιβλίο σας, ΦΙΑΝΚΕΤΟ. 10 ιστορικά και άλλα διηγήματα, σ’ ένα βιβλίο! Πείτε μας
πως αποφασίσατε τον τίτλο του βιβλίου, τι σημαίνει ΦΙΑΝΚΕΤΟ και αν υπήρξε
κάποιος άλλος που απορρίφθηκε ?

Σας ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση.
Ο όρος Φιανκέτο είναι σκακιστικός και δηλώνει ένα από τα αινίγματα σε μια παρτίδα
σκακιού, όπου τον ιδιαίτερο ρόλο παίζει ο αξιωματικός. Χωρίς να είμαι σκακιστής μου
αρέσει πολύ η φιλοσοφία του σκακιού, το ότι δηλαδή από ένα περιορισμένο σετ κανόνων
μπορεί να διαμορφωθεί ένα τεράστιος, πρακτικά άπειρο πλήθος από διαφορετικές
παρτίδες. Κάτι σαν την ανθρώπινη ζωή δηλαδή, όπου κι εδώ οι φυσικοί και βιολογικοί
κανόνες είναι απόλυτα συγκεκριμένοι και καθοριστικοί σε σημείο που αν κάποιος τους
παραβεί, τότε χάνει αμέσως το τρένο της ζωής. Κι όμως υπάρχει τέτοια ποικιλία βίων, από
τους πλέον αδιάφορους και χαμερπείς μέχρι τους πλέον εμπνευσμένους και υψηλούς, από
τους πλέον εγωκεντρικούς μέχρι τους πλέον ελεύθερους και ανοικτούς. Η ομώνυμη ιστορία
της συλλογής τοποθετείται στον ύστερο μεσαίωνα, κατά τον 13 ο αιώνα. Είναι μια εποχή που
ήδη μέσα από κάποιους στοχαστές ξεκινά μια πρώτη προσπάθεια επιστημονικής και
φιλοσοφικής έρευνας πέραν από τα αυστηρά τεθειμένα θεοκρατικά όρια. Γενικότερα ο
Μεσαίωνας είναι μια εποχή που παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον, καθώς αποτελεί ένα
ανθρωπολογικό πείραμα, όπου παρά τα ασφυκτικά δογματικά πλαίσια ο άνθρωπος λόγω
της φύσης του δεν παύει να βγάζει εμπνευσμένες καινοτομικές θεωρίες αλλά και χρήσιμες
υπολογιστικές διαδικασίες για την υποβοήθηση της καθημερινότητάς του. Κάτι σαν το
σκάκι δηλαδή, όπου το πλαίσιο των αυστηρών κανόνων δεν στερεί τον παίκτη να φτάσει
τελικά στο πολυπόθητο ρουά ματ.
Εναλλακτικοί τίτλοι θα μπορούσαν να είναι: «Ο μέγας άγνωστος» ή «Η μοίρα και πώς δεν
μπορείς να την αποφύγεις».


2. Συστήσετε μας με λίγα λόγια το βιβλίο σας, ποιο ήταν το κίνητρο για γράψετε τα
συγκεκριμένα διηγήματα και τι ιδιαίτερο θα διαβάσει ο αναγνώστης σ αυτό το
βιβλίο?

Η ιστορία, παρά την τεχνολογική μου κατεύθυνση (καθηγητής Πληροφορικής), πάντα με
γοήτευε. Όχι τόσο σαν την ξερή αποστήθιση κάποιων γεγονότων όσο σαν το βίωμα της
ανθρώπινης ψυχής και των αντιδράσεών της ανεξαρτήτως των συμφραζόμενων της κάθε
εποχής. Ο άνθρωπος ως φύση παραμένει πάντα ίδιος, από την εποχή των σπηλαίων μέχρι
σήμερα, ένα μίγμα μεγαλείου και καταστροφικότητας, σαν να υπακούει σε ένα συμπαντικό
νόμο που καθορίζει τα πάντα. Από τη μια περιφρουρεί τον εαυτό του, φοβούμενος μη τον
χάσει, οπότε τελικά τον χάνει και από την άλλη ανοίγεται στο άγνωστο, ξεχνά τον εαυτό του
μπροστά στις προκλήσεις του απείρου κι έτσι ανακαλύπτει τον πραγματικό του εαυτό. Αυτή
την προσωπική αγωνία αλλά και αγωνία όλων μας προσπαθώ να αποτυπώσω στα
διηγήματά μου.

Πιο συγκεκριμένα:
Περί αγγέλων. Οι περιπλανήσεις του αρχάγγελου Ραφαήλ στην Κόλαση, όπου συναντά
γνωστές ιστορικές προσωπικότητες από τον Μέγα Αλέξανδρο μέχρι τον Δάντη, αλλά κυρίως την αιώνια αγαπημένη του, την Ιωάννα της Λωραίνης. Μήπως ο έρωτας, ο αληθινός έρωτας είναι το αντίδοτο στην τραγική μοίρα του θανάτου;

Προς την Τήλο. Ένα μέλος του Τάγματος του Χριστού στα μέσα του 16 ου αιώνα πάει μαζί με κάποιους Ιησουίτες να προσηλυτίσει τους «αγρίους» της Αφρικής και τελικά
προσηλυτίζεται από αυτούς. Μήπως οι λεγόμενες πρωτόγονες θρησκείες είναι οι μόνες
φυσικές εγγυήσεις της ανθρώπινης ισορροπίας σε αντίθεση με τις νεότερες μεγάλες
μονοθεϊστικές θρησκείες που αντιθέτως δημιούργησαν ένα αδυσώπητο χάσμα ανάμεσα
στους στόχους και τις επιθυμίες του;

Μια παρτίδα φιανκέτο. Ένας τοπικός άρχοντας σταματά απότομα μια παρτίδα φιανκέτο,
γιατί νιώθει έναν αόρατο κίνδυνο. Τρέχει προς τον πύργο του, όπου βρίσκεται η κόρη του η
Βαλεντίνη και μαζί ο προστατευόμενός του, ο ανιψιός του ο Ιωάννης. Σε μια εποχή όπου
όλοι αγωνίζονται για να εδραιώσουν την εξουσία τους ακόμη και με το αίμα, ποιος είναι
άραγε ο πραγματικός του αντίπαλος;

Ο τρίτος προσκυνητής. Ένας προσκυνητής επισκέπτεται τον Άγιο Αντώνιο και μέσα από μια
εμπειρία μύησης ακούει τον τελικό λόγο του Αντώνιου: «Όλη η τέχνη έγκειται στο να νικάς
τους πειρασμούς, ώστε στο τέλος να ενδώσεις στον ωραιότερο από αυτούς». Μήπως
ηδονή και φώτιση δεν είναι τελικά τόσο ξένα όσο προσπαθούν να το παρουσιάσουν οι
ανέραστοι προφήτες ανά τους αιώνες;

Άκρα. Οι Σταυροφορίες που είχαν ξεκινήσει το 1099 με την κατάκτηση από τους
χριστιανούς της Ιερουσαλήμ φτάνουν στο τέλος τους με την απώλεια του τελευταίου
προπύργιου των Σταυροφόρων, της Άκρας (1291). Ενώ όμως θρησκείες και πόλεις νικούν
και ηττώνται, ο προσωπικός αγώνας του ανθρώπου για τη γνώση και την ηδονή δεν
σταματά ποτέ, όπως σε ένα κρυφό αλχημικό εργαστήριο που συνεχίζει να λειτουργεί, ενώ η
Άκρα πέφτει.

Λυδία. Οι Φίλιπποι είναι η πρώτη ευρωπαϊκή πόλη όπου πιάνει τόπο η παράδοξη για τον
ελληνικό τρόπο σκέψης διδασκαλία ενός Εβραίου, του Παύλου, ενός Εβραίου που
αποκηρύσσει απόλυτα τον Μωσαϊκό νόμο για να απευθυνθεί στο παγκόσμιο κοινό. Θα
καταφέρει άραγε να πείσει την Λυδία, όπως μας λένε οι Γραφές;

Droyzen-Huffman.
Στο παρόν ένα υπάλληλος πολυεθνικής εταιρείας χάνει την επαφή με την οικογένεια και τους φίλους του σε απόλυτο βαθμό, καθώς δεν μπορεί να παραμείνει καν
στη μνήμη τους. Συμβαίνει κάτι τέτοιο πραγματικά ή μήπως είναι ένα τέχνασμα όλων
εναντίον του; Ένας λόγος για την παρουσία του ανθρώπους ανά τους αιώνες. Αφήνουμε
ένα αληθινό χνάρι του εαυτού μας στους άλλους ή μήπως στην πραγματικότητα περνάμε
απαρατήρητοι χωρίς να έχουμε υπάρξει ποτέ;

Τα πλοκάμια του καρχαρία.
Από το σήμερα πάμε μέσα από μια διήγηση προς τα πίσω, στα
χρόνια του Διαφωτισμού. Μπορούν τα δικαιώματα να έχουν απόλυτο χαρακτήρα; Μήπως
τότε αυτοαναιρούνται; Μια αλληγορία του σήμερα.

Νικελο-κοβάλτιο ή περί ευτυχίας. Η αναζήτηση της ευτυχίας μέσα από ένα διήγημα που
μπορεί να τοποθετηθεί σε οποιοδήποτε χρόνο και σε οποιοδήποτε τόπο. Παντού κάνει την
εμφάνισή του ένα παράξενο κράμα νικελο-κοβάλτιου, νικέλιο 30%, κοβάλτιο 20%, του
οποίου το υπόλοιπο 50% είναι άγνωστο. Μήπως είναι αυτό που ψάχνουμε όλοι μας;

Επιστολή 56a. Ευτυχώς για την ανασύσταση των ιδεών της μεγάλης φιλοσόφου Υπατίας
έχουν διασωθεί πολλές επιστολές του μαθητή της Συνέσιου, που μας δίνουν πολύτιμα
στοιχεία για τη σχολή και το περιεχόμενο της διδασκαλίας της, καθώς δεν έχει σωθεί από
εκείνην κανένα έργο. Σε μια επιστολή που κρύβεται καλά στα αρχεία του Βατικανού, ο
Συνέσιος περιγράφει τη μύησή του μέσα από τον Γλύκωνα, ένα φίδι του Ασκληπιού που
εμφανίζεται μόνο στους εκλεκτούς. Μήπως ήρθε η ώρα να καταλάβουμε όλοι μας ότι από
τη στιγμή που υπάρχουν όλα μπροστά μας, άπειροι θεοί και άπειρα κείμενα, μάλλον πρέπει
να κάνουμε εμείς την κίνηση της προσωπικής μας μύησης;


3. Εσείς τι πιστεύετε, ένα βιβλίο πρέπει να έχει μηνύματα ή απλά να ευχαριστεί τον
αναγνώστη;

Προφανώς και τα δύο. Αλλά ας το πιάσουμε ανάποδα. Ένα βιβλίο έχει νόημα να
δημοσιευτεί για το κοινό αν πληροί δύο προϋποθέσεις: 1) να αποτελεί μια εκ βαθέων
έκφραση των εμπειριών και της αντίληψης του συγγραφέα, να είναι δηλαδή αληθινό και
ειλικρινές και 2) να έχει χαρακτήρα δι-υποκειμενικό, να μην περιορίζεται δηλαδή αυτιστικά
σε αυτά που τον απασχολούν από μια πιθανή ματαίωση των επιθυμιών του αλλά πρέπει να
αναφέρεται σε υπαρξιακά ζητήματα και διαχρονικές αγωνίες του ανθρώπου. Ακόμη και το
πιο συγκεκριμένο περιστατικό πρέπει να ερεθίζει ανάλογες ανάγκες και να εγείρει
παρόμοιους προβληματισμούς. Με αυτό το πνεύμα το βιβλίο πρέπει να έχει μηνύματα με
πολλαπλούς αποδέκτες και επίσης να ικανοποιεί (με τη βαθύτερη έννοια) τον αναγνώστη,
δηλαδή να του δίνει απαντήσεις ή τουλάχιστον να τον εκθέτει μπροστά σε βάραθρα που
μέχρι τότε ανέβαλλε να βρεθεί μπροστά τους.


4. 0ι Έλληνες διαβάζουν; Και τι είδους βιβλία επιλέγουν; Ποιο πιστεύετε ότι είναι το
μέλλον του βιβλίου στην Ελλάδα?

Οι Έλληνες θεωρώ ότι έχουν το μικρόβιο της ανάγνωσης. Περισσότερο νομίζω ότι
ενδιαφέρονται για ιστορία είτε με τη μορφή ιστορικού δοκίμιου ή μιας μυθιστορηματικής
προσαρμογής. Γενικότερα επίσης διαβάζουν πολύ λογοτεχνία, περισσότερο
μυθιστορήματα.
Ένας τομέας που μάλλον υστερούν είναι η ανάγνωση βιβλίων φιλοσοφικού περιεχομένου
και αυτή η αντίθεση γίνεται ακόμη μεγαλύτερη αν σκεφτεί κανείς ότι αυτός είναι ο τόπος
στον οποίο γεννήθηκε η φιλοσοφία. Όλα είναι όμως θέμα παιδείας από την μικρή ηλικία.

Χρειάζεται κατά τη γνώμη μου μια εντονότερη κατεύθυνση των προγραμμάτων σπουδών
της Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης προς τη μελέτη κειμένων φιλοσοφίας, αλλά και
ιστορίας και λογοτεχνίας, ακολουθούμενη από εκτενή συζήτηση με τους μαθητές γύρω από
αυτά. Επίσης είναι απαραίτητη μια αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών όλων των
βαθμίδων προς τη φιλοσοφία και την τυπική λογική με τρόπο ζωντανό και εύληπτο,
κάνοντας προφανώς χρήση και των πολλών και διαθέσιμων πλέον πολυμεσικών εργαλείων.


5. Πείτε μας γιατί γράφετε βιβλία και ποιος πιστεύετε ότι πρέπει να είναι ο κύριος
στόχος κατά τη συγγραφή ενός βιβλίου? Το οικονομικό όφελος, η φήμη ή η
ικανοποίηση μιας εσωτερικής ανάγκης?

Εγώ λόγω της επιστημονικής μου κατεύθυνσης, γράφω κυρίως βιβλία δοκιμιακού τύπου,
κυρίως ιστορίας των ιδεών και φιλοσοφικών αναλύσεων. Αυτό που με ωθεί να γράφω
τέτοια βιβλία είναι η ανάγκη να αποκρυσταλλώσω εγώ ο ίδιος με μεγαλύτερη ακρίβεια και
καθαρότητα το νόημα των πραγμάτων με τα οποία ασχολούμαι. Στη συνέχεια είναι έντονη
η ανάγκη μου να τα μοιραστώ και με άλλους που συμμερίζονται τα ίδια ενδιαφέροντα.
Όσον αφορά τη λογοτεχνία, είναι η εσωτερική μου ανάγκη που με υποχρεώνει να γράψω.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οτιδήποτε γράφουμε πρέπει και να εκδοθεί. Απεναντίας,
πρέπει να τεθεί στη βάσανο της κριτικής, τόσο της προσωπικής όσο και των γνωστών και
φίλων, πριν να πάρουμε την απόφαση για τυχόν έκδοση. Όπως ανέφερα άλλωστε και
προηγουμένως πρέπει να πληροί και το κριτήριο της δι-υποκειμενικότητας και να μην είναι
μια απλή αυτιστική εξομολόγηση.
Σχετικά με το οικονομικό όφελος νομίζω ότι ελάχιστοι έχουν οικονομικές απολαβές από τη
δημοσίευση των έργων τους, οπότε προφανώς το βασικό κίνητρο είναι η ικανοποίηση μιας
εσωτερικής μας ανάγκης. Όσο για τη φήμη «το χρήμα πολλοί εμίσησαν, την δόξαν ουδείς».
Βέβαια είναι αφελές να περιμένει κανείς να δοξαστεί από τα συγγραφικά του κατορθώματα
πέραν της χαράς ότι κάποιοι μοιράζονται τους δικούς του προβληματισμούς και
ενδιαφέροντα.


6. Εσείς διαβάζετε? Υπάρχουν αγαπημένα βιβλία στη βιβλιοθήκη σας που δε θα τα
δανείζατε σε κανέναν και γιατί?

Διαβάζω πολύ. Είναι κάτι σαν ανάγκη και εμμονή μαζί. Μου λένε οι κόρες μου καλά ρε
μπαμπά γιατί αγοράζεις συνέχεια βιβλία, αφού τόσα βιβλία δεν προλαβαίνει κανείς να τα
διαβάσει ούτε σε όλη του ζωή; Τι να τους πω; Μπορεί να έχουν και δίκιο, αλλά πώς
μπορείς να αντισταθείς όταν ανακαλύπτεις ένα τίτλο τόσο συντονισμένο με τα
ενδιαφέροντα σου;
Αγαπημένα βιβλία πάρα πολλά. Αρχαία ελληνική γραμματεία, έργα μεσαιωνικά και
αναγεννησιακά ποίησης και φιλοσοφίας, ιστορικά μυθιστορήματα με κυρίαρχα του Έκο,
του Μεσσαντιέ και του Σινουέ, βιβλία επιστήμης ιδίως της σχετικότητας και της κβαντικής,
βιβλία επιστημολογίας κλπ κλπ. Αν τα δανείζω; Τώρα πια μόνο σε ανθρώπους που είμαι
σίγουρος ότι θα τα πάρω πίσω…


7. Μιλήστε μας για την συνεργασία σας με τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΥΡΤΑΡΙ.

Τι μπορεί να πει κανείς γι’ αυτό; ΑΨΟΓΗ σε όλα τα επίπεδα. Ο σεβασμός που δείχνουν στον
άνθρωπο και συγγραφέα, η χαρά της ανθρώπινης επαφής, δεν μπορούν παρά να
ανταποδίδονται. Η εντιμότητα στις οικονομικές δοσοληψίες απόλυτη.


8. Μιλήστε μας για εσάς για να σας γνωρίσουμε ως άνθρωπο και συγγραφέα.

Παρότι ήδη είμαι αρκετά διαφανής μπροστά σας από τις προηγούμενες απαντήσεις μου, ας
πω λίγα πράγματα ακόμη: «Πάντες ἄνθρωποι τοῦ εἰδέναι ὀρέγονται φύσει» κατά τον
Αριστοτέλη. Δεν υπάρχει κάτι που να με εκφράζει περισσότερο. Γνώση και πάλι γνώση είναι η κύρια οδός. Αρκεί όμως αυτό για την προσωπική ευτυχία; Όχι. Ευτυχία χωρίς ηδονή είναι αδιανόητη και ηδονή χωρίς έρωτα είναι επίσης αδιανόητη.
Η συγγραφική μου δραστηριότητα αφορά διάφορα βιβλία πληροφορικής αλλά ας
αναφερθώ κυρίως στα βιβλία μου από τον χώρο της φιλοσοφικής ανάλυσης, ιστορίας των
ιδεών και λογοτεχνίας.
Μαζί με την Άννα Γρίβα έχουμε γράψει το βιβλίο Πλάτωνος Παρμενίδης: Οντολογία του
ενός στην πλατωνική θεωρία των ιδεών (Εκδόσεις Ζήτρος, 2021), όπου επιχειρούμε να
αποκρυπτογραφήσουμε τον δυσκολότερο πλατωνικό διάλογο. Τα δυο άλλα βιβλία μου από
τον χώρο της ιστορίας των ιδεών είναι μια επιστημονική εκτίμηση των ημερομηνιών
γέννησης, θανάτου και ανάστασης του βιβλικού Ιησού με βάση τις ευαγγελικές περικοπές
και τα ιστορικά στοιχεία της εποχής με τίτλο Αναζητώντας το έτος μηδέν (Εκδόσεις Αρμός,
2021) και μια μελέτη για το επιστημονικό και φιλοσοφικό έργο της Υπατίας με τίτλο Υπατία:
Αστρονομία, Μαθηματικά και Φιλοσοφία στο λυκόφως του αρχαίου κόσμου (Εκδόσεις
Αρμός, 2021).
Επίσης έχω εκδώσει μια ποιητική συλλογή με τίτλο Το χρυσάφι του Δόγη (Εκδόσεις
Γαβριηλίδης, 2019).


9. Ποια είναι τα επόμενα συγγραφικά σας σχέδια.

Τώρα ετοιμάζεται προς έκδοση ένα βιβλίο μου που θα περιλαμβάνει –κατά το δυνατόν-
όλες τις πλευρές της φιλοσοφίας του δίδυμου Σωκράτη-Πλάτωνα με αρκετή δόση από την
κριτική του Αριστοτέλη στις πλατωνικές ιδέες («Πλάτων: Από τον πλατωνικό Σωκράτη στον αριστοτελικό Πλάτωνα», Εκδόσεις Παπαζήση).

Ένα μεγάλο επίσης λογοτεχνικό όνειρο είναι μια έκδοση σε συνεργασία με το Συρτάρι ενός
μυθιστορήματος μου με ιστορικό μυστικιστικό περιεχόμενο που εκτυλίσσεται από την
εποχή του Χριστού μέχρι σήμερα και κύριο αντικείμενο την τέχνη του έρωτα.


Τελειώνοντας με τις ερωτήσεις θα ήθελα να ευχαριστήσω για ακόμη μια φορά και θα
ήθελα να μας πείτε που και πως μπορούμε να βρούμε εσάς και το βιβλίο σας.

Το email μου είναι mdendr@gmail.com
Η προσωπική μου ιστοσελίδα www.mdendr.com
Το βιβλίο μου μπορείτε να το προμηθευτείτε από την ηλεκτρονική σελίδα του Εκδοτικού
Οίκου Συρτάρι.
Σας ευχαριστώ πολύ!
Μάρκος Δενδρινός





Μάρκος Δενδρινός

Φιανκέτο

Ιστορικά και άλλα διηγήματα

Εκδόσεις Συρτάρι

-
Ο Βαλδουίνος του Μονπελιέ, φιλοξενούμενος
του Ούγου της Σαρτρ, ένιωσε ένα πολύ άσχημο
προαίσθημα. Σαν ο πύργος που είχε γκρεμιστεί
στη σκακιέρα να ήταν ο δικός του πύργος κι οι
πεσμένοι στρατιώτες οι πραγματικοί του
υπήκοοι. Μόνο ο αξιωματικός του παρέμενε
αγέρωχα όρθιος.

-

Κωδικός ISBN-13: 978-618-85976-4-8

ΤΙΜΗ : 13,50  12,15€

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

θα χαρώ να διαβάσω τα σχόλιά σας!

Adbox

@templatesyard