ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ κ. ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΒΑΒΕΤΣΗ για το βιβλίο της «ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΤΗΣ ΡΟΖΑΣ ΜΕΛΙΤΖΑΝΑΣ» από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ

  Καλημέρα σας, σήμερα στο BEAUTY DAYS WITH A BOOK φιλοξενούμε τη συγγραφέα ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΒΑΒΕΤΣΗ για το βιβλίο της «ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΤΗΣ ΡΟΖΑΣ ΜΕΛΙΤΖΑΝΑΣ» από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ



1) Κα ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΒΑΒΕΤΣΗ, πείτε μας λίγα λόγια για το βιβλίο σας «ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΤΗΣ ΡΟΖΑΣ ΜΕΛΙΤΖΑΝΑΣ» και πώς σας ήρθε η έμπνευση για αυτό το βιβλίο. 

Η Ρόζα υπήρχε χρόνια, την ακολουθώ στις σχολικές τάξεις, τις κούνιες, τους διαφορετικούς χώρους εργασίας, στις οικογένειες και στις σχέσεις μας με τους άλλους ανθρώπους. Την παρατηρώ να αλλάζει πρόσωπα και μορφές. Η παρουσία των ανθρώπων και η αντίδραση σε θέματα διακρίσεων και εκφοβισμού, μπορεί να αλλάξει την πορεία των πραγμάτων. Ο θεολόγος Joseph Fletcher τονίζει ότι το αντίθετο της αγάπης δεν είναι το μίσος, αλλά η αδιαφορία, η απάθεια στο πρόβλημα του άλλου. Η απάθεια και η αίσθηση ότι δεν υπάρχει κανείς να με στηρίξει κυριαρχούν στην εποχή μας. Ας προσπεράσω, ας κοιτάξω τη δουλειά μου, ας κατεβάσω το βλέμμα, ας κάνω ότι δεν ακούω. Εάν από τις μικρές ηλικίες τα παιδιά κατανοήσουν και εκπαιδευτούν στη δύναμη της παρέμβασης και την ισχύ που έχει η παρουσία, η στήριξη αυτού που εκφοβίζεται, ο στόχος αυτού του βιβλίου θα έχει επιτευχθεί.


2) Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να αποκομίσει ο  αναγνώστης που θα διαβάσει το βιβλίο?

Η εκπαίδευση των παιδιών στην αντίδραση σε τέτοια περιστατικά είναι ουσιαστικής σημασίας και ο στόχος μου είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας της κουλτούρας της ενεργητικής αντίδρασης κατά του εκφοβισμού από μικρές ηλικίες, την ίδια στιγμή του περιστατικού.

Η Ρόζα Μελιτζάνα, υπήρχε σε κάθε παιδί, σε κάθε άνθρωπο που εκφοβίζεται για οποιοδήποτε επιφανειακό λόγο, ξαφνικά, γιατί κάποιοι άλλοι θεωρούν ότι είναι διαφορετικός. Συχνά η έκφραση αυτής της διάκρισης κρύβει τη μεταβίβαση αυτού του τραύματος, τη μετατροπή του παιδιού που έχει εκφοβιστεί, σε παιδί που εκφοβίζει. Αυτή τη φορά, όμως, η αντίδραση όσων βλέπουν και δεν μιλάνε είναι διαφορετική. Οι παρόντες έχουν δύναμη και λόγο για την αλλαγή της κατάστασης.


 3)Πείτε μας δυο λόγια για τον εικονογράφο σας κ. ΣΤΑΥΡΟ ΤΣΕΚΟΥΡΑ που έδωσε υπέροχες εικόνες στο βιβλίο σας, μιλήστε μας για τη συνεργασία σας και πως φτάσατε σ’ αυτό το καταπληκτικό αποτέλεσμα. Πείτε μας τι ρόλο παίζουν οι εικόνες στα βιβλία για τους αναγνώστες. 

Η ψηφιακή εικονογράφηση είναι ένα καινοτόμο στοιχείο, το οποίο ήταν η εικονογραφική προσέγγιση του κ. Τσεκούρα. Είχε μεγάλο ενδιαφέρον και δίνει ζωντάνια στη Ρόζα και τον κόσμο στον οποίο ζει. Όταν είδα την πρώτη εικόνα ένιωσα μια μεγάλη χαρά και ενθουσιασμό, για το έργο μου το οποίο πήρε «ψηφιακή» σάρκα και ζωντάνεψε. Τον ευχαριστώ ιδιαιτέρως για την έμπνευση και την όμορφη καλλιτεχνική του οπτική.


4)Σε παιδιά τι ηλικίας απευθύνεται το βιβλίο σας; Πιστεύετε ότι τα παιδικά βιβλία πρέπει να διαβάζονται και από τους μεγάλους; 

Τα βιβλία για παιδιά σίγουρα μπορούν να διαβαστούν και από μεγάλους και να ανανεώσουν την παιδική μας ματιά και να βοηθήσουν και τους ενήλικους να χαρούν την ανάγνωση και τα μηνύματα, πέραν της βιολογικής ηλικίας, αλλά της άχρονης δύναμης των βιβλίων. Η ψυχή του αναγνώστη μπορεί να συγκινηθεί και να βρει χαρά, απόλαυση και χαλάρωση εξίσου και από τα βιβλία για παιδιά.


 5) Πείτε μας λίγα λόγια για εσάς για να σας γνωρίσουμε καλύτερα.

Είμαι θεολόγος στα Αρσάκεια Σχολεία Ψυχικού, στο Λύκειο, ενώ παράλληλα είμαι πτυχιούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ερευνώ ως υποψήφια Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών την εκπαιδευτική καινοτομία και τις αλλαγές στο μάθημα των Θρησκευτικών, είμαι μητέρα δύο αγοριών και «οι περιπέτειες της Ρόζας Μελιτζάνας» είναι η δεύτερη συγγραφική μου απόπειρα. Δραστηριοποιούμαι στα κοινά του Δήμου όπου κατοικώ και προσπαθώ να προσφέρω σε κάθε χώρο στον οποίο βρίσκομαι με αγάπη για τον συνάνθρωπο.


6) Εσείς στα παιδικά σας χρόνια διαβάζατε παραμύθια; Ποιο είναι το παραμύθι που θυμάστε και για ποιο λόγο;

Νομίζω ένα από τα βασικά δώρα, το οποίο έλαβα στην παιδική μου ηλικία, το οποίο θυμήθηκα τώρα με αυτή την ερώτηση, ήταν η σειρά παιδικών παραμυθιών με αντίστοιχο ηχητικό διήγησης σε κασέτα, το «Άμπρα Κατάμπρα». Μια υπέροχη σειρά βιβλίων με ποικιλία παραμυθιών παραδοσιακών και σύγχρονων, τα οποία τα έχω ακούσει με παράλληλη ανάγνωση πολλές ώρες των παιδικών μου απογευμάτων και διακοπών. Σε μεγαλύτερη ηλικία αγάπησα πολύ τον μικρό πρίγκηπα, θεωρώντας την διήγηση της γνωριμίας του και τα λόγια της αλεπούς ως τα πλέον υπέροχα λόγια για τον τρόπο που συνδεόμαστε με τους άλλους.


 7) Αρκετοί από εμάς συνηθίζουμε να κάνουμε δώρο στα παιδιά βιβλία. Ποια νομίζεται ότι είναι τα κριτήρια για να επιλέξουμε ένα καλό παιδικό βιβλίο.

Η Φιλαναγνωσία είναι μια δεξιότητα η οποία καλλιεργείται και θα πρέπει να τονώνεται από μικρή ηλικία. Ο ψηφιακός κόσμος αντιμάχεται τον κόσμο των βιβλίων. Παρόλα αυτά η διήγηση ιστοριών, η ταύτιση με τους ήρωες, η απόλαυση της ανάγνωσης, η προσωρινή παύση από τον δικό μας κόσμο και η αντικατάστασή του από τον κόσμο των βιβλίων, αποτελούν στοιχεία ανυπέρβλητα σε σχέση με τον θόρυβο του ψηφιακού κόσμου. Εάν καλλιεργηθεί, από μικρή ηλικία, η φιλαναγνωσία, το παιδί σύντομα θα βρει το δρόμο προς το βιβλίο.

Κάθε βιβλίο έχει μικρά διαμάντια που μπορεί να «κουμπώσουν» στην κατάστασή που ζούμε και να μας αγγίξουν διαφορετικά κάθε φορά.

Φυσικά ένα βιβλίο για παιδιά, θα πρέπει να έχει κατάλληλα προσαρμοσμένη γλώσσα για την νοητική και αναπτυξιακή φάση που βρίσκονται και να οδηγεί τα παιδιά στην καλλιέργεια της φαντασίας, στην απόκτηση γνώσεων και στην απάντηση σε θέματα καθημερινότητας και συμπεριφοράς.


 8) Σκέψεις για επόμενο βιβλίο;  Τι ετοιμάζετε; 

Αυτή την περίοδο το ενδιαφέρον μου βρίσκεται, περισσότερο στην ολοκλήρωση της εκπόνησης της διδακτορικής μου διατριβής και στην συγγραφή επιστημονικών άρθρων. Παρόλα αυτά, οι περιπέτειες της Ρόζας νιώθω ότι θα έχουν συνέχεια, ενώ παράλληλα χτίζονται μέσα μου και νέοι ήρωες που θέλουν να πάρουν ζωή.


Κλείνοντας θέλω να σας ευχαριστήσω για την όμορφη συζήτηση μας, πείτε μας όμως πού και πώς μπορούμε να βρούμε το βιβλίο σας; Πώς μπορούν οι αναγνώστες να επικοινωνήσουν μαζί σας;

Το βιβλίο μου είναι διαθέσιμο σε όλα τα βιβλιοπωλεία, ενώ μπορείτε να επικοινωνείτε και με τις εκδόσεις Πρώτη Ύλη, Ακρίτας-Πορφύρα. Με ενδιαφέρει πολύ η επικοινωνία μου με τους αναγνώστες, καθώς και η ανατροφοδότηση σε σχέση με τις εντυπώσεις και τα σχόλιά τους, στο vavetsi.c@e-arsakeio.gr, καθώς και μέσω των σελίδων μου στα κοινωνικά δίκτυα.


ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΤΗΣ ΡΟΖΑΣ ΜΕΛΙΤΖΑΝΑΣ
ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΒΑΒΕΤΣΗ
Εκδόσεις Πρώτη Ύλη
Εικονογράφηση: Σταύρος Τσεκούρας


Όταν ήμουνα μικρή, πήγαινα κι εγώ λαϊκή.
Χρόνια ωραία τα παλιά, πώς θυμάμαι σαν ελιά!
Τα λαχανικά απλωμένα, στη σειρά διαμοιρασμένα
τα φρουτάκια γυαλισμένα και ωραία εδώ βαλμένα.
Οι μανάβηδες φροντίζουν και τον πάγκο καθαρίζουν,
οι νοικοκυρές διαλέγουν και μετά τα μαγειρεύουν.

Hρωίδα της ιστορίας η μικρή Ρόζα Μελιτζάνα που δεν τη διαλέγουν τα παιδιά, στη λαϊκή αγορά γιατί…προτιμούν τα ζαχαρωτά και κάθε είδους γλυκά. Γιατί την κοροϊδεύουν η Ρόη και η Χλόη Πιπεριά; Τι μπορεί να αλλάξει όταν εμφανιστεί η Σοφία, ένα παιδί που μιλάει τα «ζαρζαβατικά»; Τι θα συμβεί όταν αποφασίσουν να μιλήσουν η Βάνα Ντομάτα, ο Ρίνγκο Μάνγκο, ο Ρένος Ανανάς. Ποιος ο ρόλος του Ραπανάκη σε όλη την υπόθεση;
Μια ιστορία με πολλές βιταμίνες, σίδηρο και ιχνοστοιχεία που μας θυμίζει τη σημασία της εποχικής διατροφής, καθώς και τη σπουδαιότητα των λαχανικών που δεν είναι τόσο δημοφιλή στα παιδιά. Ένα όμως ακόμη πολύ σημαντικό μάθημα της περιπέτειας της Ρόζας Μελιτζάνας είναι η δύναμη της ίδιας απέναντι στις δυσκολίες, η καθοριστική παρουσία της ομάδας, καθώς και η σημασία του ρόλου των θεατών σε περιστατικά εκφοβισμού που συχνά περνάνε απαρατήρητα....
Για παιδιά του δημοτικού

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

θα χαρώ να διαβάσω τα σχόλιά σας!

Adbox

@templatesyard