Καλημέρα σας, σήμερα στο BEAUTY DAYS WITH A BOOK φιλοξενούμε τη συγγραφέα
κ. ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ, με το βιβλίο της «ΟΧΤΩ ΗΧΟΙ ΓΙΑ ΤΗ
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ», που εκδόθηκε από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΚΤΟΣ.
1)Κα ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ, ευχαριστούμε που δεχτήκατε να μιλήστε μαζί μας για να γνωρίσουμε
το καινούργιο βιβλίο σας. Πείτε μας είχατε ονειρευτεί από μικρή να γίνεται συγγραφέας?
πότε και πως ξεκινήσατε την συγγραφή.
Η αλήθεια είναι ότι κρατούσα ημερολόγιο από μικρή, κάτι σαν ασκήσεις γραφής χωρίς
τότε να γνωρίζω την πορεία μου. Ροκάνιζα βιβλία από την ηλικία του δημοτικού χάρις σε
σημαντικούς ανθρώπους που είχα γύρω μου. Βιβλία που με ωθούσαν να πιάνω το μολύβι,
να αποφορτίζομαι και να γράφω από σκέψεις μέχρι ποιήματα. Το όνειρο της συγγραφής
ήρθε στα εφηβικά μου χρόνια εκεί που διαμορφώθηκα σαν προσωπικότητα. Φυσικά, όταν
κράτησα στα χέρια μου το πρώτο μου βιβλίο από τις εκδόσεις Λιβάνη το 1999, κατάλαβα
ότι αυτό το μονοπάτι της δημιουργίας έπρεπε να ακολουθήσω.
2)Συστήστε μας με λίγα λόγια το βιβλίο σας «ΟΧΤΩ ΗΧΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ». Ποια
ήταν η πηγή έμπνευσης αυτού του μυθιστορήματος?
Πρόκειται για ένα ιστορικό μυθιστόρημα, που υφαίνει στον αργαλειό της αφήγησής
του μια μακρά περίοδο από το 1793 πιθανή χρονολογία γέννησης της πρωταγωνίστριας,
Μαργαρίτας Βελισσαροπούλου στη Νωνάκριδα Αχαΐας έως το θάνατό της στην Αθήνα,
πιθανά κι εδώ, το 1870. Μέσα από το προσωπικό της δράμα, οι γονείς της την έκλεισαν
στο μοναστήρι σε ηλικία 7 χρονών για να αποφύγουν γάμο με το γιο του Τούρκου αγά της
περιοχής, ζει τη δική της ανάσταση και πορεύεται στο δρόμο της ελευθερίας ζώντας κοντά
στον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη περίπου 2 δεκαετίες κι αποκτώντας μαζί του έναν γιο.
Εμπνεύστηκα την ιστορία μου από έναν θρύλο που ανθεί στην περιοχή της
Αιγιάλειας, τόπο καταγωγής μου. Ήταν πολλά τα ακούσματα για τη σχέση του ήρωα της
επανάστασης με την «καλόγρια Μαριγώ», γέννημα θρέμμα κι αυτή της περιοχής. Θέλησα
να κάνω ευρύτερα γνωστή την ιστορία που κυκλοφορούσε από στόμα σε στόμα, χρόνια
τώρα, και οι παλαιότεροι μού τη μετέφεραν ακόμα και ως εικόνα. Ο Γέρος του Μοριά
ιππεύοντας διαβαίνει τα Χαλκιάνικα Νωνάκριδας με την μοναχή Μαργαρίτα
πισωκάπουλα.
3)Ποια θεωρείται ότι είναι τα δυνατά του στοιχεία?
Τα επεισόδια εκείνα που εμπλέκουν την πρωταγωνίστριά μου, Μαργαρίτα σε καταστάσεις
που αναδεικνύουν το ήθος και την ψυχική της δύναμη. Αναφέρω μόνο ένα παράδειγμα. Τη
συνάντησή της με τα μωρά στον Άγιο Φλώρο το 1827, όπου αντικρίζοντας τα μωρά των
Ελληνίδων κατατρεγμένων μανάδων από τους Οθωμανούς του Ιμπραήμ να κρέμονται από
τις νάκες στα κλαδιά των δέντρων σαν καρποί, εκείνη τα φροντίζει με ό,τι μέσα έχει μαζί
της. Τα πλένει στην πηγή, τους δίνει γάλα, επουλώνει τις πληγές. Δύο από αυτά τα
μεταφέρει με τα άλογα μέσα σε κοφίνια και τα παραδίδει με εντολή του Θεόδωρου σε ένα
άτεκνο ζευγάρι στη Μάνη. Αργότερα, οι δύο άνδρες πια, επισκέπτονται τη Μαργαρίτα και
τον Θεόδωρο στην κατοικία τους στην Αθήνα στην οδό Λέκκα και εκφράζουν τις
ευχαριστίες τους που τους έσωσαν τη ζωή στα δύσκολα χρόνια. Οι νέοι αυτοί
βιοπορίζονται στον Πειραιά ασχολούμενοι με το εμπόριο δερμάτων.
4)Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να αποκομίσει ο αναγνώστης σας.
Ένα από τα μηνύματα που θέλω να κοινωνήσω στους αναγνώστες μου είναι ότι ο καθένας
πρέπει να ορίζει τα μονοπάτια της ζωής του και να ακολουθεί το δικό του φως. Να κάνει
τις επιλογές εκείνες που θα τον κάνουν ευτυχισμένο, όπως έκανε η Μαργαρίτα. Να μη
φοβούνται να σπάσουν τα δεσμά που τους κρατάνε φυλακισμένους σε μια ζωή που δεν
μπορούν να αναπνεύσουν. Κι έχει μεγαλύτερη αξία η ελευθερία αυτή για μια γυναίκα, με
δεδομένο το ιστορικοκοινωνικό πλαίσιο του 19 ου αιώνα, όπου ζει η ηρωίδα μου.
5)Πως αποφασίσατε τον τίτλο του βιβλίου, υπήρξε κάποιος άλλος που απορρίφθηκε?
Η πρωταγωνίστρια του βιβλίου γράφει τα ενθυμήματά της από τη συμβίωση με τον Θ.
Κολοκοτρώνη στα περιθώρια της Οκτώηχου, εκκλησιαστικού βιβλίου. Η αλήθεια είναι ότι
με διευκόλυνε συγγραφικά ως μέσο η συμβολική Οκτώηχος και μου έδωσε την ιδέα για
τον τίτλο (Οκτώ Ήχοι). Κάθε κεφάλαιο, εξάλλου του βιβλίου, φέρει έναν ήχο Βυζαντινής
Μουσικής ως υπότιτλο. Γιατί οι ήχοι αυτοί εκφράζουν και υπηρετούν
ειδικά συναισθήματα όπως: Ὁ Α´ Ήχος τη χαρά και μεγαλοπρέπεια παραπέμπει στον
έρωτα της Μαργαρίτας για τον Θεοδωράκη της. Ὁ Β´ Ήχος τη συναίσθηση της
αμαρτωλότητας. Η Μαργαρίτα το 1825 εγκαταλείπει τη μοναστική ζωή και εισέρχεται στα
εγκόσμια ως συμβία του Κολοκοτρώνη.
Σκέφτηκα και τον τίτλο «Μαργαρίτα, στη σκιά του Θεοδωράκη» αλλά θα υποβίβαζα τον
ρόλο της Μαργαρίτας στα ιστορικά γεγονότα που αναφέρονται. Τελικά με κέρδισε ο
τίτλος που κυκλοφορεί το βιβλίο.
6) Πείτε μας πως προέκυψε η συνεργασία σας, με τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΚΤΟΣ
Συνειδητά εμπιστεύτηκα το χειρόγραφό μου στον εκδοτικό οίκο. Η υπεύθυνη
δημοσίων σχέσεων Μαρία Κουκουβίνου ήταν η πρώτη που διάβασε το χειρόγραφο. Ο
επιμελητής των εκδόσεων Γ. Προεστός έσκυψε να αφουγκραστεί όσα είχε να πει η
Μαργαρίτα. Και οι δυο πίστεψαν σε αυτή. Μέσα σε λίγο χρόνο οι άνθρωποι του Κάκτου
έκαναν το όνειρο της έκδοσης πραγματικότητα. Δεν διάλεξα τυχαία τον ιστορικό
ΚΑΚΤΟ. Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος αναφέρει χαρακτηριστικά «Ο ΚΑΚΤΟΣ υπήρξε ο
έντυπος δάσκαλος του Γένους» και η φράση αυτή με καλύπτει απόλυτα.
7) Μιλήστε μας για τα επόμενα συγγραφικά σας σχέδια. Τι να περιμένουμε από εσάς και
πόσο σύντομα ?
Έχω ήδη δρομολογήσει για το φθινόπωρο την έκδοση ενός βιβλίου που απευθύνεται σε
μικρούς αναγνώστες με τίτλο «Το δικό μας 1821- Μέσα από τις αφηγήσεις εφτά
αντικειμένων». Πρόκειται για αφηγήσεις αντικειμένων αναγνωρίσιμων πρόσωπων της
ελληνικής Επανάστασης που ζωντανεύουν στο μουσείο. Εξιστορούν επεισόδια που
καλύπτουν ένα μεγάλο χρονικό εύρος από το 1814 έως την απελευθέρωση του ελληνικού
κράτους.
Φυσικά, στο συρτάρι μου υπάρχουν χειρόγραφα που θα πάρουν το δρόμο της έκδοσης στο
άμεσο μέλλον.
8)Ποια θεωρείτε ως την πιο σημαντική, ίσως και ανεξάντλητη, «πηγή ιδεών» για έναν
συγγραφέα;
Η ιστορία αναμφίβολα είναι αστείρευτη πηγή ιδεών για όποιον συγγραφέα καταπιάνεται
με ιστορικά θέματα. Μα οι ανείπωτες ιστορίες, εκείνες που δεν χύθηκε μελάνι από τους
ιστορικούς και τους συγγραφείς, θεωρώ, ότι πρέπει να γίνονται αντικείμενο μελέτης,
συγγραφής και ανάδειξής τους στο ευρύτερο κοινό. Από την άλλη, πάντα υπάρχει και η
ζοφερή πραγματικότητα που ζει τόσο ο δημιουργός ως πομπός όσο και το αναγνωστικό
κοινό ως αποδέκτης, που δεν σε αφήνει ποτέ να πλήττεις κι έχεις τόσα να γράψεις μέχρι να
στερέψει το μελάνι.
9)Ποιος πιστεύετε ότι πρέπει να είναι ο κύριος στόχος κατά τη συγγραφή ενός βιβλίου; Το
οικονομικό όφελος, η φήμη ή η ικανοποίηση μιας εσωτερικής ανάγκης;
Γράφεις ένα βιβλίο πρωταρχικά για να ικανοποιήσεις την βαθύτερη εσωτερική ανάγκη που
σε σπρώχνει να μοιραστείς με τους αναγνώστες σου ιστορικές περιόδους με τα πρόσωπα
να κινούνται μέσα σε αυτές. Την ώρα της δημιουργίας θέλεις ενδόμυχα να πετύχει το όλο
εγχείρημα. Βάζεις όλες σου τις δυνάμεις, ενεργοποιείσαι, «σκηνοθετείς» τα επεισόδια,
κεντάς τον λόγο σου ώστε το αποτέλεσμα της δουλειάς σου να είναι άρτιο και να σου
αποφέρει, σε δεύτερο επίπεδο, φήμη και οικονομικό όφελος.
10)Τελειώνοντας με τις ερωτήσεις θα ήθελα να ευχαριστήσω για ακόμη μια φορά και θα
ήθελα να μας πείτε που και πως μπορούμε να βρούμε εσάς και το βιβλίο σας.
Οι ευχαριστίες είναι δικές μου για τη δυνατότητα που μου δώσατε να συνομιλήσουμε, με
αφορμή την έκδοση του βιβλίου. Όσοι αναγνώστες θέλουν να επικοινωνήσουν με τη
συγγραφέα, γράφουν στο mail: anefstathi@hotmail.com ή μπορούν να επισκεφτούν τις
σελίδες μου στα Κοινωνικά Δίκτυα:
στο facebook: https://www.facebook.com/anastasia.efstathiou
και στο Instagram: https://www.instagram.com/anefstathi/.
Χάρις στο δίκτυο πωλήσεων των εκδόσεων ΚΑΚΤΟΣ, το βιβλίο διατίθεται στα
βιβλιοπωλεία σε όλη την Ελλάδα. Υπάρχει και η δυνατότητα ηλεκτρονικής παραγγελίας
του βιβλίου μέσω των εκδόσεων: https://www.kaktos.gr/el/eystathioy-anastasia-oktv-hxoi-
gia-th-margarita-978-960-382-160-1.html
Σας ευχαριστώ
Αναστασία Ευσταθίου, Ακράτα 27.4.2022
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
θα χαρώ να διαβάσω τα σχόλιά σας!