ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ κ. ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΟΣΜΑ για το βιβλίο του «ΕΝΑΣ ΦΙΛΟΣ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΛΙΑ» από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΗΓΗ

 Καλημέρα σας, σήμερα στο BEAUTY DAYS WITH A BOOK φιλοξενούμε τη συγγραφέα κ. ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΟΣΜΑ, του βιβλίου «ΕΝΑΣ ΦΙΛΟΣ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΛΙΑ», που εκδόθηκε από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΗΓΗ.


1) Κα ΚΟΣΜΑ, ευχαριστούμε που δεχτήκατε να μιλήσουμε και να γνωρίσουμε εσάς 
και το βιβλίο σας. Πείτε μας, είχατε ονειρευτεί από μικρή να γίνεται συγγραφέας; Πότε και πώς ξεκινήσατε τη συγγραφή;


Εγώ σας ευχαριστώ για την πρόσκληση και την ευκαιρία που μου δίνετε να συστήσω στους αναγνώστες σας το βιβλίο μου. Δεν είχα ονειρευτεί ποτέ να γίνω συγγραφέας κι ούτε αυτοαποκαλούμαι συγγραφέας ακόμη και τώρα. Στο μυαλό μου η λέξη συγγραφέας είναι συνώνυμη με αυτήν του σπουδαίου λογοτέχνη. Πιστεύω ότι χρειάζεται χρόνος για να μπορέσει κάποιος να οικειοποιηθεί αυτόν τον «τίτλο». Θα σας πω πότε ξεκίνησα εγώ να γράφω τα δικά μου κείμενα είτε αυτά είναι μυθιστορήματα είτε θεατρικά έργα. Με τη συγγραφή θεατρικών έργων λοιπόν, άρχισα να ασχολούμαι το 2011, όταν παρακολουθούσα σεμινάρια δημιουργικής θεατρικής γραφής. Το πρώτο μου μυθιστόρημα, «Ένας φίλος από τα παλιά», άρχισα να το γράφω το 2015. Εδώ και χρόνια άκουγα τις διηγήσεις του παππού μου, ο οποίος βιώνοντας την κατοχή και τον εμφύλιο πόλεμο στην Ελλάδα, είχε να μου πει πάρα πολύ ενδιαφέρουσες ιστορίες. Εγώ συγκλονιζόμουν με όσα άκουγα και κάποια στιγμή αποφάσισα να μαγνητοφωνήσω τον παππού μου, έτσι ώστε να μην μου ξεφύγει καμία λεπτομέρεια απ’ όσα μου έλεγε. Στη συνέχεια πήρα συνέντευξη κι από έναν άλλο κύριο που έζησε εκείνα τα σκοτεινά χρόνια και κάπως έτσι προέκυψε το πρώτο μου μυθιστόρημα.


2) Συστήστε μας με λίγα λόγια το βιβλίο σας «ΕΝΑΣ ΦΙΛΟΣ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΛΙΑ», ένα καλογραμμένο βιβλίο,  βασισμένο σε μια αληθινή ιστορία. Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης αυτού του μυθιστορήματος;


Το βιβλίο μου «Ένας φίλος από τα παλιά» είναι ένα ιστορικό μυθιστόρημα. Αναφέρεται στην καθημερινότητα του άμαχου πληθυσμού κατά τη διάρκεια του ελληνικού εμφυλίου (1946-1949)· τονίζει το σκληρό πρόσωπο του αδελφοκτόνου πολέμου που, όπως λέει κι ο παππούς μου, ήταν χειρότερος από αυτόν των Γερμανών. Καταγράφει την πείνα, τον τρόμο των απλών ανθρώπων που αν και δεν υποστήριζαν καμία από τις δύο παρατάξεις, βρίσκονταν πολλές φορές υπόλογοι και στις δύο· διεισδύει στην ανασφάλεια και το άγχος τους μήπως πουν κάτι που μπορεί να παρεξηγηθεί και μοιραία τους οδηγήσει στον τάφο. Το βιβλίο μου σ’ αυτά εστιάζει κυρίως. Δεν περιγράφει μάχες και πολεμιστές ούτε τάσσεται υπέρ κάποιας από τις δύο πλευρές. Αποτελεί ξεκάθαρα καταδίκη του πολέμου, αφού στυγνά εγκλήματα έχουν γίνει και από τους δύο. Και τα εγκλήματα αυτά περιγράφονται μέσα στο βιβλίο ωμά. Πηγή έμπνευσης του συγκεκριμένου βιβλίου αποτέλεσαν οι ιστορίες που μου διηγούνταν ο παππούς μου, όπως είπα και παραπάνω.


3) Ποια θεωρείτε ότι είναι τα δυνατά του στοιχεία;


Τα πιο δυνατά στοιχεία αυτού του βιβλίου πιστεύω πως είναι οι αληθινές ιστορίες που αφηγείται. Οι περισσότεροι ήρωές του είναι πραγματικά πρόσωπα, που έζησαν την περίοδο του εμφυλίου και είδαν κι έπαθαν πολλά. Στο άκουσμα αυτών των μαρτυριών είτε από τους ίδιους είτε από συγγενικά τους πρόσωπα επειδή οι ίδιοι έχασαν τη ζωή τους, εγώ σοκαριζόμουν πολλές φορές· γούρλωνα τα μάτια, ένιωθα να μου κόβεται η ανάσα. Δεν μπορούσα να πιστέψω το μέγεθος των αποτρόπαιων εκείνων πράξεων. Έτσι, θέλησα να γίνουν γνωστά όλα αυτά τα γεγονότα και σε άλλους πέρα από μένα και να μείνουν στην ιστορία, γι’ αυτό και τα κατέγραψα.


4) Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να αποκομίσει ο αναγνώστης σας;


Όπως σας είπα και πιο πάνω, στο βιβλίο περιγράφονται τα εγκλήματα ωμά. Όπως είναι δηλαδή, αφού από τη φύση του ένα έγκλημα δεν μπορεί παρά να είναι ωμό. Δεν μπορώ να βρω και δεν ξέρω αν έχει νόημα να βρω τρόπο για να εξωραΐσω ένα έγκλημα. Όλα αυτά λοιπόν τα έγραψα, όχι για να τρομάξει ο αναγνώστης, να αηδιάσει, να σιχαθεί και να μισήσει. Τα έγραψα για να μάθει· να είναι ενημερωμένος, να ξέρει τι έγινε πριν 75 χρόνια στην Ελλάδα και να προβληματιστεί. Αυτό είναι που θέλω να αποκομίσει ως μήνυμα ο αναγνώστης του συγκεκριμένου βιβλίου. Κι αυτό, γιατί πιστεύω πως μόνο με τη γνώση του παρελθόντος μπορούμε να μην επαναλάβουμε τα λάθη του στο παρόν και το μέλλον.


5) Πώς αποφασίσατε τον τίτλο του βιβλίου, υπήρξε κάποιος άλλος που απορρίφθηκε;


Ο τίτλος «Ένας φίλος από τα παλιά» υπήρχε στο μυαλό μου από την αρχή του συγγραφικού αυτού ταξιδιού. Δεν είναι ένας τυχαίος τίτλος, καθώς μέσα στο βιβλίο γίνονται κάποιες αναφορές και στο τέλος του βιβλίου αποκαλύπτεται ποιος είναι τελικά αυτός ο φίλος από τα παλιά, που ακολουθεί τους ήρωες στη διάρκεια της ζωής τους. Επομένως ήταν ο αρχικός και μοναδικός τίτλος, καθώς εξυπηρετεί και την πλοκή του μυθιστορήματος.


6) Πείτε μας, πώς προέκυψε η συνεργασία σας με τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΗΓΗ;


Όταν έγραφα τον «Φίλο από τα παλιά», δεν ήξερα αν εκδοθεί ποτέ. Δεν με απασχολούσε η έκδοσή του αλλά το να καταφέρω εγώ να ολοκληρώσω το βιβλίο, για να μείνουν καταγεγραμμένες όλες οι μαρτυρίες και να μην χαθούν με το πέρασμα του χρόνου. Σκεφτόμουν σίγουρα ότι αυτό το πόνημά μου θα μείνει στην οικογένειά μου και στις οικογένειες των υπόλοιπων ηρώων, από τους οποίους πήρα επίσης συνεντεύξεις. Όταν κάποια στιγμή το βιβλίο ολοκληρώθηκε και σκέφτηκα να το εκδώσω, ήρθα σε επαφή με εκδοτικούς οίκους. Οι Εκδόσεις Πηγή από την αρχή έδειξαν ενδιαφέρον για το μυθιστόρημά μου, πίστεψαν σε μένα και με ενθάρρυναν να προχωρήσω στην έκδοσή του. Κι έτσι προέκυψε και η συνεργασία μας.


7) Μιλήστε μας για τα επόμενα συγγραφικά σας σχέδια. Τι να περιμένουμε από εσάς και πόσο σύντομα;


Αυτό το διάστημα έχω ξεκινήσει το καινούριο μου μυθιστόρημα. Είναι κι αυτό ιστορικό. Έχω πάρει τις συνεντεύξεις που χρειαζόμουν, έχω κάνει την απομαγνητοφώνηση, έχω ολοκληρώσει και όλη την υπόλοιπη έρευνα κι έγραψα τις πρώτες του σελίδες. Πότε θα ολοκληρωθεί ακριβώς δεν γνωρίζω, καθώς παίζουν ρόλο πολλοί παράγοντες. Ο σημαντικότερος από αυτούς είναι ο χρόνος που θα μπορώ να διαθέτω καθημερινά στη διαδικασία της συγγραφής. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να πω ότι για τη συγγραφή ενός ιστορικού μυθιστορήματος απαιτείται ενδελεχής και επισταμένη ιστορική έρευνα. Δεν πρόκειται για καθαρή μυθοπλασία, όπου εκεί μπορείς να αφήσεις τη φαντασία σου ελεύθερη και να γράψεις ό,τι κατεβάσει ο νους σου. Όταν μπαίνουν στη μέση ιστορικά γεγονότα, έχεις χρέος να υπηρετήσεις την ιστορική, αντικειμενική αλήθεια. Επομένως οφείλεις ν εξακριβώνεις τις πηγές σου, να είσαι πολύ προσεκτικός και να ελέγχεις διπλές και τριπλές φορές αυτά που γράφεις. Επιπλέον, μία ακόμη δυσκολία είναι ότι πρέπει να μελετήσεις την εποχή στην οποία αναφέρεσαι· από τη γλώσσα, τα ήθη και τα έθιμα μέχρι τα φαγητά, τον τρόπο ντυσίματος και τα αντικείμενα που χρησιμοποιούνται.

Πρέπει δηλαδή να σκεφτείς πολλά πράγματα ταυτόχρονα, ώστε να καταφέρεις να κάνεις τον αναγνώστη να ταξιδέψει σε μια άλλη εποχή. Γι’ αυτό θεωρώ πως, παρόλο που το κάθε λογοτεχνικό είδος έχει τις δικές του δυσκολίες, το ιστορικό μυθιστόρημα είναι ιδιαιτέρως επίπονο ως προς τη συγγραφή του κι ως εκ τούτου είναι δύσκολο να προσδιορίσει κανείς με ακρίβεια πόσο θα διαρκέσει η διαδικασία της συγγραφής.


8) Ποια θεωρείτε ως την πιο σημαντική, ίσως και ανεξάντλητη, «πηγή ιδεών» για έναν συγγραφέα;


Ο συγγραφέας μπορεί να αντλήσει το υλικό του κυριολεκτικά από παντού. Δεν θεωρώ κάποια πηγή σημαντικότερη από κάποια άλλη. Εξαρτάται από το τι είδους μυθιστόρημα θέλει να γράψει κάθε φορά. Γενικότερα ένας συγγραφέας πρέπει σίγουρα να παρατηρεί την κοινωνία του και να αφουγκράζεται τα προβλήματα και τις ανησυχίες της. Από εκεί και πέρα όμως μπορεί να εμπνευστεί από προσωπικές ιστορίες που συμβαίνουν είτε στον ίδιο είτε σε άλλους, από γεγονότα που συμβαίνουν είτε στη χώρα του είτε σε άλλες χώρες ανά τον κόσμο· κάτι που θα δει, θα ακούσει, θα διαβάσει, μπορεί να αποτελέσει το θέμα του επόμενου βιβλίου του.

Επίσης, μπορεί κάποιος να εμπνευστεί μόνο από τη φαντασία του· να την αφήσει να καλπάσει και να δημιουργήσει εντυπωσιακούς κόσμους και τόσο ενδιαφέροντα πρόσωπα και καταστάσεις, που θα μείνουν χαραγμένα στο μυαλό του αναγνώστη για πάντα. Και φυσικά, μια ιδιαιτέρως σημαντική πηγή ιδεών για πολλούς συγγραφείς αποτελούν τα ιστορικά γεγονότα.


9) Ποιος πιστεύετε ότι πρέπει να είναι ο κύριος στόχος κατά τη συγγραφή ενός βιβλίου; Το οικονομικό όφελος, η φήμη ή η ικανοποίηση μιας εσωτερικής ανάγκης;


Αν η συγγραφή ως διαδικασία δεν ξεκινά από την ικανοποίηση της εσωτερικής ανάγκης του καθενός, τότε δεν έχει καμία απολύτως αξία για μένα. Γράφοντας, αποτυπώνεις στο χαρτί όσα έχεις μέσα σου κι έτσι επέρχεται η λύτρωση. Νιώθεις ανάλαφρος, γιατί αυτά που είχες στο μυαλό σου και στην ψυχή σου οργανώθηκαν, πήραν σάρκα και οστά κι έγιναν πια μια ολοκληρωμένη ιστορία με αρχή, μέση και τέλος. Τώρα οικονομικό όφελος, αν κάποιος δεν είναι αρκετά γνωστός συγγραφέας στο ευρύ κοινό, δεν πρόκειται να έχει. Επομένως αν κάποιος ξεκινήσει τη συγγραφή γι’ αυτό τον λόγο, θα διαψευστεί παταγωδώς. Το ίδιο συμβαίνει και με τη φήμη, καθώς ο αριθμός των συγγραφέων είναι τόσο μεγάλος ώστε λίγοι είναι οι αναγνωρίσιμοι συγγραφείς. Και για να φτάσει να γίνει κάποιος διάσημος συγγραφέας – αν ποτέ γίνει – χρειάζονται χρόνια και πολλή προσπάθεια και εξάσκηση στο γράψιμο. Μόνο λοιπόν αν κάποιος αγαπάει πραγματικά τη συγγραφή και δεν μπορεί να κάνει αλλιώς, γιατί κάτι τον «τρώει» μέσα του και δεν μπορεί να συνεχίσει τη ζωή του, μόνο τότε πρέπει να ασχοληθεί με τη συγγραφή· για κανέναν άλλο λόγο.


10) Τελειώνοντας με τις ερωτήσεις θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για ακόμη μια φορά και θα ήθελα να μας πείτε πού και πώς μπορούμε να βρούμε εσάς και το βιβλίο σας.

Κι εγώ με τη σειρά μου θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την όμορφη αυτή συνέντευξη και τη φιλοξενία στο blog σας.

Μαζί μου μπορείτε να επικοινωνείτε στη σελίδα μου στο Facebook: Κατερίνα Κοσμά και στον λογαριασμό μου στο Instagram: aikaterini_kosma

Το βιβλίο μου «Ένας φίλος από τα παλιά» μπορείτε να το βρείτε στην ιστοσελίδα των Εκδόσεων Πηγή: https://www.pigi.gr/product/koinoniko-enas-filos-apo-ta-palia/? καθώς και σε όλα τα βιβλιοπωλεία.




Ένας Φίλος από τα Παλιά

Συγγραφέας: Κατερίνα Κοσμά
Πρότυπες Εκδόσεις Πηγή


ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ο Γιάννης και ο Χρήστος, δύο νεαρά αγόρια, ζουν την καθηµερινότητά τους σε δύο χωριά της Χαλκιδικής. Οι ζωές τους διασταυρώνονται αναπάντεχα και µια δυνατή φιλική σχέση αναπτύσσεται µεταξύ τους. Οι δυο φίλοι βιώνουν άλλοτε χαρούµενες κι άλλοτε θλιβερές εµπειρίες, που τους δένουν σαν µια γροθιά. Παράλληλα, σε κάθε τους κίνηση τους παρακολουθεί ένας κοινός τους φίλος. Ένας φίλος, που φέρνει στις ζωές τους τα πάνω-κάτω…

Βασισµένο σε αληθινά γεγονότα, σε µαρτυρίες απλών ανθρώπων που βρέθηκαν αντιµέτωποι µε τον εµφύλιο πόλεµο στην Ελλάδα, το µυθιστόρηµα αυτό θα σας γυρίσει πίσω στον χρόνο σε µια άλλη, ζοφερή εποχή και θα σας γεµίσει µε σκέψεις για το τι τελικά έχει πραγµατική αξία στη ζωή µας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

θα χαρώ να διαβάσω τα σχόλιά σας!

Adbox

@templatesyard